Advertorial

Bezoek gratis BBB Maastricht

Horecabeurs BBB Maastricht viert dit jaar 65ste editie. De ‘spice’ is er nog lang niet uit! Bezoek BBB Maastricht op 7, 8 of 9 oktober 2019 in MECC Maastricht! Dat kan gratis via deze link.  

BBB Maastricht blijft inzetten op vernieuwing. Invloedrijke internationale chefs, ruim 400 exposanten en meer dan 15.000 horecaprofessionals uit Nederland, België en Duitsland beschouwen deze beurs als een niet te missen zakelijk hoogtepunt. De oudste horecabeurs van Nederland blijft groeien. Nieuw dit jaar is Folie à Deux: een hoogwaardig beursgedeelte dat zich richt op toekomstige ontwikkelingen op het gebied van non-food.

Jubileumeditie
BBB Maastricht viert dit jaar 65ste editie. De ‘spice’ is er nog lang niet uit. In tegendeel ,,We zijn een succesvolle beurs, maar weten als geen ander dat - als we dit zo willen houden - er geen tijd is om achterover te hangen”, zegt Beursmanager Erik Stroink. ,,We blijven ons daarom richten op vernieuwing.”

Gastronomisch congres TASTE Summit met invloedrijke vegan chef Aaron Adams als keynote speaker
Op dag 2 van BBB Maastricht staat gastronomisch congres TASTE Summit op het menu. Dit congres is een samenwerking tussen BBB Maastricht, Hotel Management School Maastricht en Beleefweek Limburg. Het programma is uitmuntend. Met Aaron Adams uit Portland, één van de meest invloedrijke chefs in de Verenigde Staten, als hoofdspreker. Hij is ook wel bekend van Netflix docu ‘Live and let Live’. ‘Regionaal’ is in de ogen van Adams ook echt regionaal. In Farm Spirit, zijn eigen (vegan) restaurant in Portland Oregon, wordt uitsluitend gewerkt met lokale producten. Adams vertelt 8 oktober ‘how to’.

365 dagen BBB Maastricht
Dat BBB Maastricht een paar jaar geleden de ambitie heeft opgepakt om niet zozeer een beurs te willen zijn, maar eerder een organisatie die het hele jaar door een significante bijdrage levert aan het succes van de horeca, heeft alles flink in beweging gezet, zegt Stroink. ,,We laten ons gezicht zien. Niet alleen tijdens de drie beursdagen in MECC Maastricht, maar daarbuiten ook op locatie met cursussen, side events als whiskey en spirit festival The Spirit of Maastricht en inspirerende sprekers op diverse plekken in het land.”

Inspelen op trends
De ontwikkeling van BBB Maastricht gaat non stop door. Erik Stroink: ,,Als je kijkt naar wat er allemaal leeft en speelt in de branche, dan wordt onmiddellijk duidelijk dat voor een horecabeurs die voor de troepen uit wil lopen een belangrijke rol is weggelegd. We spelen duidelijk in op trends als food waste, verduurzaming, streekproducten en technische innovatie, maar sluiten ook onze ogen niet voor praktische zaken, zoals het nijpende personeelstekort waar de sector mee te kampen heeft.”

Opleidingsplein
Een van de nieuwe praktische initiatieven dit jaar op BBB Maastricht is het zogeheten Opleidingsplein. ,,Wat wij zien is dat er veel ruimte zit tussen wat afgestudeerden van de scholen te bieden hebben en wat bedrijven in de horecasector vragen”, zegt Stroink. ,,Die twee zaken willen we beter met elkaar in evenwicht brengen. Een andere trend die wij met name de laatste jaren zien is een terugkeer naar het ambachtelijke. Boeren die zelf met hun producten op de markt gaan staan. Kleine winkels, maar ook grotere toeleveranciers spelen hierop in, elk op hun eigen wijze.”

Authentiek verhaal
De horecaondernemer van tegenwoordig kan niet anders doen dan meegaan met zijn tijd, zegt Stroink. ,,Als ondernemer heb je eenvoudigweg geen keuze, al was het alleen maar omdat de doorsnee gast veel beter weet wat hij wil dan een paar jaar geleden nog het geval was. Als BBB zoeken wij voortdurend naar mogelijkheden om ondernemers hiervan bewust te maken. Aan tafel een authentiek verhaal vertellen en inspelen op wat gasten willen weten draagt bij aan het succes van een onderneming.”

More Horeca Success
In samenwerking met interieurarchitectenbureau InterAlter wordt een nieuw initiatief gepresenteerd op het gebied van non-food: Folie à Deux, een hoogwaardige ‘expo’ die de toekomstige ontwikkelingen in kaart brengt en tevens is bedoeld om het hart van de ambitieuze horecaondernemer te raken. In dit concept draait alles om niet-food gerelateerde onderwerpen die in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen in de horeca. Stroink: ,,Als horecabedrijf moet je er voortdurend op bedacht zijn dat je onderscheidend bent. ,,Voor millenials - zeg maar de grote groep gasten die op dit moment de verscheidenheid van de horeca aan het ontdekken is -  zijn ervaringen belangrijker dan een nieuwe zonnebril. Jongeren zijn wel degelijk bereid om geld uit te geven aan nieuwe gastronomische ervaringen, maar ondernemers moeten er wel voor zorgen dat ze de boot niet missen. Als BBB Maastricht denken we actief met hen mee. Die faciliterende rol is ons bestaansrecht."

BBB Maastricht 2019 vindt plaats op 7, 8 en 9 oktober in MECC Maastricht.