Sinds in 1783 een machine werd ontwikkeld om bubbels toe te voegen aan water, is de geest uit de fles. Het is het begin van een zegetocht van koolzuurhoudende dranken. Als Dr. John Styth Pemberton zo’n 100 jaar later in zijn keukentje met plantenextracten aan de gang gaat, en een karamelkleurige siroop met koolzuurhoudend water fabriceert, wordt Coca-Cola in 1886 bedacht. Niet veel later zou dit bruine, bubbelende drankje de wereld veroveren! Vanaf 1960 kwamen er steeds meer frisdranken op de markt, in eerste instantie uit Soda Fountains. Tegenwoordig kunnen liefhebbers van Sodas & Stills hun hart ophalen, want de categorie is rijker dan ooit tevoren dankzij een grote variëteit aan dranken met én zonder koolzuur. Een slimme ondernemer genereert hier veel omzet uit!
Horecaondernemer Sven Toering (hij bestiert onder andere De Bajes Amsterdam en Flinders Café Groningen) is zo’n ondernemer. Hij ziet dagelijks hoe sodas in zijn zaken een vlucht nemen. Sven: “Mensen worden zich steeds bewuster van wat ze in hun lijf stoppen, ze maken bewustere keuzes. Door te kiezen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit en voor drankjes met minder suiker. Minder alcohol drinken hoort daar ook bij.”
Meer aandacht voor Sodas & Stills
Coca-Cola Nederland werkt voortdurend aan de ontwikkeling van producten die passen bij deze veranderende behoeften en lifestyle van de consument. Er wordt continu geïnnoveerd, bijvoorbeeld door het verlagen van het aantal calorieën in de dranken, zonder concessies te doen aan de heerlijke smaak. Zodoende is er veel beweging gaande in de Sodas & Stills-categorie, zoals de herlancering van Sprite in 2017 als volledig suiker- en calorievrije frisdrank. En begin dit jaar nog de introductie van Fuze Tea, een nieuw en laagcalorisch ijstheemerk met bijzondere smaakvariaties zoals Mango Camille en Peach Hibiscus, en de uitbreiding van smaken Chaudfontaine Fusion (natuurlijk mineraalwater met een smaakje).
Anouk Vermeer, Brand Ambassador bij Coca-Cola in Nederland, werkt samen met De Bajes en andere ‘top of the bill’-horecazaken om Sodas & Stills het podium geven dat deze categorie verdient. Anouk: “We zien dat ten opzichte van koffie, wijn en bier, frisdranken veel minder aandacht krijgen. En dat is opvallend, want gemiddeld gezien is frisdrank 53% van de afzet van een horecaondernemer (bron: GFK OOH Tracker H1 2017, conversie dranken, restaurant & foodpub). Toch laten horecaondernemers vaak kansen en dus omzet liggen, doordat Sodas & Stills niet optimaal gepresenteerd worden. Frisdrank in mooi glaswerk, goed gevuld met ijs en met mooi garnituur, verhoogt de rotatiesnelheid, de gastbeleving en levert gegarandeerd meer omzet op.” Sven beaamt dit. “Wij serveren Sodas & Stills altijd als perfect serve. Fuze Tea schenken we bijvoorbeeld in een jar, gevuld met ijs en munt. Chaudfontaine rood serveren we in een groot glas, met munt en citroen. En speciaal voor De Bajes hebben we Zero Tolerance ontwikkeld: The Perfect Soda met Coca-Cola zero sugar als mixer in een verfrissende drank, met onder andere wodka en gin. Deze perfect serve van De Bajes zal ook te zien zijn in de nieuwe campagne The Perfect Soda Served By met lokale outdoorreclame en online communicatie.”
Van horecaondernemer naar sodaspecialist
Anouk: “Los van de presentatie, is storytelling ook heel belangrijk. Neem nou Chaudfontaine, natuurlijk mineraalwater dat zijn specifieke kenmerken te danken heeft aan een fascinerende ondergrondse reis. Na 60 jaar filtering door de rotsige ondergrond tot wel 1.600 meter diepte, komt het water terug aan de oppervlakte en wordt het gebotteld. En die bijzondere reis proef je terug in het natuurlijke mineraalwater. Onlangs is Chaudfontaine voor de 5de keer bekroond met de Superieure Smaak Award (bron: ITQI 2018 (International Taste & Quality Institute)), door chefs en sommeliers. En wat weinig mensen weten: ijs in water is eigenlijk een no-go. Doe bijvoorbeeld geen ijs in het water als je gaat genieten van lekker eten, de kou kan je smaakpapillen verdoven. Net als bij wijn zou met Sodas ook meer de etiquette moeten worden gevolgd, het genereert meer omzet voor de ondernemer en de gast krijgt een hoogkwalitatiever drankje, met bovendien meer beleving.”
Door met ondernemers samen te werken, bijvoorbeeld door middel van personeelstrainingen en tailored zichtbaarheid, helpt Anouk Sodas & Stills nadrukkelijker op de kaart te zetten en de rotatie te bevorderen. “En met succes. Dit is een van de vele initiatieven waardoor we met ons portfolio harder groeien dan de markt.”
Meer shine voor Sodas & Stills: Anouk en Sven geven tips
* Laat zien wat je in huis hebt, etaleer je drankjes, óók in de koeling. Sterke dranken worden met hun etiket upfront gepresenteerd, doe dat ook met je Sodas & Stills. Verleid je gast. Zien = kopen!
* Geef de populaire categorie Sodas & Stills ruimte op de menukaart en informeer je gast over de talloze variatiemogelijkheden.
* Sodas & Stills zijn omzetverhogend dankzij een perfect serve in geschikt glaswerk en mooie garnituren.
* Perfect serves zijn instagrammable, wat weer zorgt voor free publicity. Mensen zijn steeds meer op zoek naar nieuwe drankjes, naar variatie. Varieer daarom met nieuwe én bestaande producten. Schenk bijvoorbeeld eens een ‘watercocktail’: Chaudfontaine in een groot glas met aardbei, komkommer en gember. Heerlijk verfrissend, én het creëert meer waarde voor je drankjes.
Nieuwe campagne: The Perfect Soda Served By
Coca-Cola lanceert in samenwerking met een selectief aantal horecazaken een campagne die de beleving van de perfect serve centraal zet. Iedere deelnemende horecazaak krijgt hiermee aandacht voor zijn kenmerkende Perfect Soda Serve: met outdoorreclame, social posts en online communicatie. De campagne onderstreept de variëteit en toegevoegde waarde van Sodas & Stills.
Leuk weetje: Soda Jerks
Tijdens de Amerikaanse drooglegging, die duurde van 1920 tot 1933, was alcohol verboden. Sodas bleven een belangrijke rol spelen. Ze werden klaargemaakt door zogenaamde Soda Jerks. Laat je inspireren en ga aan de slag met de flair van toen en de variatie van nu!









